På midsommarafton 1976 klev Christinas pappa upp på en campingscen i Oskarshamn med dragspel och dotter, där de tillsammans framförde en rad countryklassikers.

 
 

Framträdandet gav mersmak och musiken betydde nu allt 
för Christina. Så inställd på att sjunga och framträda, hennes föräldrar fick till och med stoppa henne i början.  Hon ville ställa upp i talangtävlingar, men mamma och pappa tyckte att hon var för liten. Så småningom fick hon sin vilja igenom.

År 1980 arrangerades H 80-festivalen i Helsingborg med Lasse Holmqvist och Siw Malmqvist som affischnamn. Festivalen innehöll en talangtävling där sjuttiofem ungdomar deltog och Christina, som var elva år gammal, segrade med John Denvers ” Take me home country roads”. Att vinna var en oerhörd känsla, något som Christina aldrig hade trott.

Tävlingsinstinkten var därmed tänd. Strax efter den första triumfen arrangerades Nya Ansikten, en rikstäckande talangtävling. Christina vann distriktsfinalen i Skåne och fick biljett till den stora finalen i Stockholm. Hon var nu 13 år och tävlade i gruppen med ungdomar upp till 15, från hela landet. Där framförde hon Dolly Partons ”Deportee”. Samtidigt som hon vann finalen i sin grupp segrade en viss Carola Häggkvist bland ungdomar i åldern 15 till I8. Strax innan hon blev en välkänd ”Främling” med hela svenska folket. I juryn satt TV-producenten Gunilla Nilars. Hon engagerade Christina till sommarunderhållningen Waxholm Ettan och inför programledare Bengt Bedrup och ett stort antal TV-tittare framförde hon ”Deportee” från talangtävlingen. Dagen efter stod det i tidningarna; ”En ny stjärna är född”.

 

Första LP:n

Turnerandet med Hasse fortsatte och mellan 13 och 19 års ålder gjorde Christina dessutom ett tjugotal
TV-framträdanden, som i sin tur skapade allt fler engagemang på landets spelplatser. Men det hon saknade var en riktig egen skivframgång. Christina själv kände att allt skulle hända på en gång. Bruno Glenmark tyckte däremot att hon skulle ta det lugnt. Christina var fast bestämd att hon skulle spela in en egen första skiva. Istället för att lyda Bruno Glenmarks råd att satsa på 60-talslåtar, hade Christina helt egna idéer. För Christina har det alltid varit viktigast att känna för det hon gör, istället för att 'ta de chanser hon får'. Att gå sin egen väg har alltid varit hennes motto.

Med 15.000 kronor från egna intjänade turnépengar bekostade hon därför en egen skivinspelning. Singel nummer två, ”Kom snart tillbaka”, skriven av Jan Erik Carlsson, spelades in i Kumla-studion. Till inspelningen kom en man som berättade att han ägde ett skivbolag och gärna ville göra minst ett par skivor med Christina. Strax därefter påbörjades inspelningen av hennes första album på skivbolaget Tab Music.

Plattan 'Christina Lindberg' kom att innehålla mycket country, men även en del pop. Singeln ”Kom snart tillbaka” testades för det nystartade Svensktoppen och den 20 oktober 1985 gjorde hon debut på listan. Massmedias intresse för henne ökade i rask takt. Sveriges Television hörde återigen av sig och hon fick framträda i programmet 'Sången Är Din' med Kjell Lönnå.

 

 
 

Karriären tar fart

Flera tidningar intresserade sig för Christina och det blev en väldig uppståndelse. Att det ena ger det andra är en ganska bra beskrivning för hur hennes karriär fullkomligen rusade fram från den allra första talangtävlingen. Under inspelningen av Waxholm Ettan fanns en annan TV-producent i publiken, nämligen Roger Jansen som planerade en underhållningsserie som skulle heta Country Palace, och där passade en nytänd countrystjärna självklart in.

Country Palace blev en framgång för både Sveriges Television och för Christina. Där hon hamnade i ett celebert sällskap. Förutom internationella storheter medverkade stjärnor som Mats Rådberg, Kicki Danielsson, Elisabeth Andreasson och Alf Robertsson. Med i kören fanns dessutom Anders Glenmark, som under en av repetitionerna frågade Christina om hon var intresserad av ett skivkontrakt med Glenmarks Studio. En enorm chans för en ung tjej. Christina fick en lapp med hans telefonnummer, så hon kunde höra av sig om hon var intresserad. Med Country Palace sköljde också en countryvåg över landet och för Christina väntade skivinspelning i Stockholm. I familjen Glenmarks studio spelade hon in debutsingeln “Blue eyes don’t make an angel” och “Honey, don’t you look back when you leave”. Anders Glenmark producerade och sjöng 
dessutom andrastämma. Succéprogrammet genererade en turné med de svenska stjärnorna från programserien med Ulf Elfving som konferencier.

Försångerska åt Wanda Jackson

Nästa album Nya Starka Vindar producerades av Stephan Berg, en herre som kom att fortsätta i blåsväder när han några år senare levererade Carolas segerlåt i Eurovisionsfestivalen - ”Fångad av en stormvind”. Trots glädjen att återigen få göra ett album, började Christina känna att det schlagerbetonade materialet på hennes andra album inte var hennes stil. Tab Musics resurser var dessutom mycket knappa. Bolaget drevs av en eldsjäl som ville så mycket, men hade allt för smal budget för att lansera sina produkter tillräckligt. Så Christinas andra album gick nästintill omärkt förbi.

Under samma period kom den amerikanska sångerskan Wanda Jackson till Sverige. Wanda, kanske mest känd för sin femtiotalshit ”Let’s have a party”, turnerade i landet under två månader. Hon hade hört Christina på kassett och ville ha henne som försångerska. Wanda passade på att ge Christina många värdefulla tips. Wanda var en artist som inte hade en fantastisk röst, men däremot en fantastisk utstrålning. Vilket gjorde att hon till och med kom undan med att sjunga falskt på scenen.

 

 
 

Träffade Garth Brooks

År 1992 gick en dröm i uppfyllelse för Christina. Nämligen att få åka ner till Nashville. Med hjälp av Dan Ekbäck, en svensk kontakt i USA, som hade fixat en extra krydda. Nämligen ett möte med countrymusikens superstjärna nummer 1 Garth Brooks. Ett namn som var obekant för Christina då. Hon visste inte vem det var. Så när hon satt på planet till Nashville sa hon till en av flygvärdinnorna att hon skulle träffa Garth Brooks och frågade om flygvärdinnan visste vem det var. Hon fullkomligen tjöt och hämtade champagne till Christina. En hel dag fick Christina spendera med Garth. Som bland annat frågade hur mycket Christina sålt av sin platta, som svarade att hon var jättenöjd, eftersom hon sålt 30-40 000 ex. Garth sa inget, och Christina ställde samma fråga till Garth, hur mycket han hade sålt. - 16 miljoner, svarade han. Sedan frågade han efter Christinas autograf. 
Med i bagaget hem fick Christina en av Garth Brooks kompositioner, en låt som fortfarande väntar på den rätta texten.

Tiden med Lasse Stefanz

Trots Christinas unga ålder hade hon som nittonåring redan hunnit jobba med musik i åtta år, varav sex år professionellt. Det var dags att pröva något annat. Efter två månaders jobb på en servicecentral där hennes mamma arbetade, längtade Christina tillbaka till scenen och sången. I rättan tid fick hon då ett band av Christer Eriksson i dansbandet Lasse Stefanz. Christina gjorde därefter en duett som blev så lyckad att Lasse Stefanz bjöd in henne att medverka på deras nästa skiva. En ny kassett anlände och denna gång med ”De sista ljuva åren”, en sång som gick rakt in i hjärtat på Christina. Låten var skivans B-sida, men prövades ändå till Svensktoppen. ”De sista ljuva åren” blev en braksuccé. Den femte februari 1989 gjorde låten entré på listan och stannade där i 65 veckor.
Succén följdes upp med en sommarturné och hos Christina föddes idén med en egen dansorkester. Tillsammans med fem killar från Kristianstad bildade hon snart därefter Christina Lindbergs. Men det skulle inte handla om renodlad dansbandsmusik. Christina ville fortfarande behålla sin countrystil för att skapa något eget. Hon sjöng en countrylåt som hennes far hade skrivit när hon var liten ”Vid flodens strand” och den hamnade på Svensktoppen.

 

 
 

Första riktiga turnén

Tillsammans med den svenska countryeliten fick Christina turnera professionellt för första gången. Det blev en rejäl rivstart för en fjortonåring. Sällskapet åkte runt i hela Sverige och framträdde på stora arenor. Fullsatt vid varje spelning med cirka 6-7.000 människor vid varje konsert.

Under en av spelningarna träffade Christina legendaren Hasse Andersson för första gången. Hasse intresserade henne för ett jobb hemma i Skåne och veckan efter träffades de igen. Med i bagaget hade Hasse en nyskriven sång, som han gärna ville att Christina skulle tycka till om. Med gitarr och solosång framförde han då sin ”Änglahund”. Tillsammans spelar Christina och Hasse in singeln ”Den stora sanna kärleken” och när så ”Änglahund” gör Hasse Andersson till en rikskändis ger han sig ut på turné med Christina. Förutom rollen som försångerska gjorde hon några bejublade countryduetter med Hasse. Den enorma populariteten kring Hasse Andersson och Kvinnaböske Band var ändå förvånansvärt stor med tanke på att ”Änglahund” aldrig nådde Svensktoppen. När låten lanserades hade listan lagts ner.

Christina idag

Sedan 1980 har Christina alltid levt med musiken. Ibland har 
familjelivet fått ha en central plats men Christina har alltid stått på scenen. I självbiografin '”De första ljuva åren, och de allt för tjocka låren” berättade hon om sina ätstörningar. Parallellt med musiken skriver Christina också på flera barnböcker och för dialog med flera förlag. Förutom att hon frekvent turnerar med bl.a Lasse Sigfridsson, gör hon egna spelningar över hela landet, och musikaliska samarbeten. Maken Tommy Wigradt är inte bara en soulmate utan ofta med i Christinas musikaliska liv. När Christina hade relasefest för sin singel 'Ge dig själv en chans' på engelen i Stockholm 2018 var Tommy med henne på scen.